05 December 2011

Adab ketika berniaga

Aku nak cite sikit la... Hari ni, aku tgh seronok habis paper Sejarah, aku pun dgn bahagianya jalan2 kat econsave. Sedang aku innocently jalan2, aku terhidu bau semerbak roti mama (jgn tanye kenape digelar roti mama, bukan roti papa. Tp just for your info, roti boi ade kat Giant Muar) dan perut aku yg mengada-ngada ni terus terasa lapar. So, aku pun mendekati kedai tersebut dgn niat nk beli roti mama. Tiba2...

"P###at mak ko la!! S**l la ko ni. C%%%ai."

Erk. Your choice of words is so colourful, dear. Terbantut selera aku. Dgn muke berlagaknye, aku buat pusingan U 360 darjah and pergi jauh2 dari kedai td.

Susah la akak tu. Muke da cantik, tp choice of words tu x manis betul. Dah la menjual makanan. Nk mencarut pun, mencarut la dalam hati. Ni tidak, menjerit sekuat kuat hati. Bangge sangat ke dapat mencarut? Akak, akak tau x, sebab mulut akak tu, ramai customer x berminat nk dekat dgn kedai akak?

Yang tu satu hal, yang sorang salesgirl kat Mydin Melaka ni lain plk citenye.

Shawl cantik kan? Lagi2 yg loose style tu.

Hana Tajima Hijab Style
Aku n akak aku pegi kat satu kedai tudung ni. Cantiknye salesgirl tu. Kecik, comel, pakai gaya loose style. Kitorang pun masuk, tengok-tengok tudung kat situ. Akak aku nk cari byk2 tudung utk lawan bakal husband dia punye sedara-mara (x sabo btl minah ni...)

Tp spoilnye, salesgirl ni muke masam ya amat. Kitorang tanye harge, jawab sepatah (dgn ganas). Akak aku tanye kalo beli banyak dpt murah ke, dia jeling n x jawab plk. Adik, awak tu berniaga. kalo x boleh dapat murah, ckp je la, perlu ke buat muke masam mcm tu!

Tp yg buat kitorang tension gile bile sedare kitorang yg agak hensem jgk la, masuk kt situ pastu kacau kitorang. Tibe2 terhegeh-hegeh adik td dtg, dgn senyumnye, tanye perlu ptolongan ke x. Oi, kalo nk menggatal tu, cover2 la sket!! Sedare kitorg ni pun agak gatal la jgk, terus tanye adik td dia nk beli, tp mahal. Adik tu ckp "x pe la bang, kalau beli 2 atau lebih, dapat diskaun!"

Kenape x jawab kitorang tanye td?

Kitorang da tensyen, terus blah dr kedai tu. Nal pun ikut, pastu tanye kenape. Dan kitorang pun cite la kisah sbnrnye. Nal ckp "harap muke je lawa!"

Honestly, kite sume boleh nampak kenapa majoriti Melayu makin mundur dlm urusan perniagaan, Ni bukan kali pertame aku jumpe org camni. Tp cube pegi kedai Chinese. Majoriti salesgirl nye senyum je. Memang ada yg masam, tp itu minoriti. Sebaliknye plk bg org Melayu. Pastu siap nk komplen kt jabatan. Kami pengguna, kami ade hak memilih. So, tgk diri sendiri dkt cermin and ask yourself, kenape kedai melayu jrang dpt sambutan?

Fikir la sendiri.

No comments: